Vårdvetenskapen

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men nu förstår jag varför vi läser vårdvetenskap! Och vi sjuksköterskor ska vara stolta över vår vetenskap!

Här i Uganda finns inget som heter "att tänka på patienten". Här kan man skrika på dem, orsaka dem smärta, slänga av täcket eller till och med bara be en mamma gå där ifrån med sitt döda barn.

Idag var min och Amandas andra dag på akuten, vi har verkligen försökt göra vårt bästa för att hjälpa patienterna, lugna dem, lindra smärta! Det är inte lätt, men vi har försökt, och jag tyckte vi gjorde ett otroligt bra jobb!

Florence och Katie i ny form! ;)



Resurserna här nere är väldigt små, men ibland kan man ju önska lite mer. Jag ville kolla tempen på en liten pojke, men det fanns ingen febertermometer på akuten enligt sjuksköterskan! Det kan ju inte vara speciellt dyrt att köpa en febertermometer!

Idag har jag tvättat, handtvättat! Väldigt tråkigt, men det blev säkert bra! Sen tog jag och Amanda en öl i solen, så otroligt gott! Inte helt fel! Men jag längtar efter en öl, köttbit, sås och potatisgratäng! Eller pizza! Och min flickvän! :) Idag är det bara 17 dagar kvar tills vi åker hem, tiden går så snabbt! Jag längtar hem, men jag vill ju vara kvar här också. Det är väldigt lärorikt, eller kanske nervprövande! En erfarenhet för livet. Jag kommer helt klart tillbaka till detta vackra land!

"Sällan bota, ofta lindra, alltid trösta!"

Eric Dicksson


Kommentarer
Postat av: Anneli Wahlin

Ni gör en fantastisk insats! Tänk vilka minnen ni får...tror att ni kommer tänka tillbaka på dessa veckor hela livet. Eric i sommar får du ta hand om byken hemma när du fått så bra träning. Njut och ta hand om varandra! /Anneli

2011-04-15 @ 16:05:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0